Svar: Meget sulten om natten - 8 mdr.

1. marts 2016

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære du

Tak for dit brev :)

Med den alder, din datter har nu, så vil det være rigtig fint, hvis hun kan få 3 flasker i døgnet - svarende til max 600 ml modermælkserstatning. Det er vigtigt, at du holder mængden på dette niveau, for at give plads i maven til mere rigtig mad. Hvis hun drikker for store mængder mælk, så vil hun naturligt ikke føle sult og behov for skemad og mad i stykker - og modsat, når hun ikke spiser nok rigtig mad, så vil hun naturligt søge ekstra mælk om natten.

Derfor er du nødt til at skære ned i mælkemængden - antallet af flasker, så hun får sit behov for mælk/væske dækket, men ikke får så store mængder, at hun ikke har appetit til mad om dagen.

En plan for dagen, når man er 8 måneder, vil se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og tilbydes små bidder af en blød bolle med lidt smør, vand af kop.

Puttes til formiddagslur (uden flaske)

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller færdiglavet) og tilbydes små brødhapsere med lidt smørbart pålæg, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, tilbydes små bidder af en blød bolle med lidt smør, vand af kop.

Aften 18: Aftensmad - der skal være mos og også mad i stykker. Udgangspunktet mere og mere familiemaden f.eks. boller i karry, pasta med kødsovs, frikadeller, laks fra ovnen og hvad I ellers kan spise. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres efterfølgende godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.

Tilbydes en godnatgrød, får herefter børstet tænder, hvis hun har fået tænder.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 24: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.

Som du kan se, så ligger de tre flasker før ...

Annonce

... middagslur, aften og sen aften. Når jeg anbefaler, at de ligger der, så er det fordi de her stadig giver plads til maven til mere rigtig mad.

Det kan godt være, at din datter lige nu har brug for en flaske tidlig morgen - og det må du gerne give hende, men det vil være rigtig godt, hvis du begynder at trappe denne ud Så hvis hun om morgenen f.eks. drikker 150 ml, så begynder du at trappe ud, så hun får 125, 110, 100, 90, 80 ml osv. og til sidst lærer at undvære - og samtidig bliver hun så naturligt mere parat til morgengrøden, når I står op.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Som du kan se i planen, så har jeg også indført en godnatgrød. Den ligger som en del af putteritualet og kan med fordel introduceres i 8 måneders alderen. Den er med til at sikre lidt ekstra mæthed og dermed med til at gøre, at hun ikke søger flaske ekstra om natten, fordi hun er sulten.

Der er mange måltider i min dagsplan, og det kan nogle gange virke svært at få plads til det hele, og det kan virke som meget mad - men det er små måltider. Det er ikke meningen, at din datter skal spise store mængder hver gang. Det vigtigste er, at du får skabt en rytme, hvor hun tilbydes lidt mad - grød og mos og lidt mad i hånden og små brødhapsere og lignende - og stille og roligt vænner sig til at spise mere rigtig mad. I første omgang er det ikke mængden, men i stedet rytmen og tilvænningen, som du skal have fokus på. Det er helt okay, hvis hun lige nu kun spiser ½ dl. grød eller mos og smager på 3 små brødhapsere - spiser hun mere, er det naturligvis fint. Og det er vigtigt, at du ikke går ind og supplerer op med en flaske, fordi du tænker, at hun ikke spiser nok. Hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun måske lidt mere til det næste - og netop derfor ligger måltiderne ret tæt.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke og fortsat rigtig god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin